Robert

13/12-2009

En lille hvid løgn Tidligt søndag morgen jeg har snakket med 5 dykkere som vil ud til lidt hygge stranddykning ved padivraget hmmm vandtrængende som man er så er den ok med det……. lige ind til at computeren bliver tændt og der ligger en mail fra Kim og Manley som vil tage havgassen en tur på Øresund og ud til Robert. Så det man skal til at vælge ”padi/Robert” kan man være det bekendt skulle man nu gøre det rigtige og holde sig til den første aftale når men en flaske med nitrox ryger med i bilen, sådan bare for en sikkerhedsskyld og så af sted. På vej ud af ring 4 slås dæmonerne go dykning mod knap så go årh fanden stå i det havgassen vinder og jeg når frem som sidste mand til svømme hallen og kommer derfor til at hænge på beretningen…. kald det bare nemesis. Båden pakket og så af sted mod Rungsted hvor vi får pakket ud og gjort båden klar alt i mens jeg ligge får snakket med de andre om at jeg desværre ikke når at komme med i dag.

RungstedPå vej ud af havnen i fladt vand Læs resten

Østersøen

Østersøen, S/S Zaritza og Torskevraget II Egentligt var det Kasper der skulle skrive, jeg spurgte dog om jeg skulle gøre det for ham og sjældent har jeg set den man reagere så hurtigt med et JA! Vejrudsigten så fin ud, alligevel skulle der hele havbassemailen, dykkernetværket og dykkerforum til at stable 4 mand på benene på en høj hellig onsdag. Det var dog fire Havbasser der blev samlet og dykkerforum ville hellere snakke divers night!:-(

Østersøen i dejligt vejr Østersøen fra sin bedste side Læs resten

Otto

7/12-2009

S/S OttoVi var 5 havbasser og 3 både til rådighed så der var nok af muligheder, hvis det ikke havde været for decembervejret. Med en noget middelmådig vejrmelding og udsigt til at blive flere mennesker, så faldt valget på Havgassen og en kort tur fra Helsingør til husvraget Otto. Anders Erbs hentede båden i Farum, så jeg fik lov til at sove længe og mødes med de andre i Helsingør kl. 10. Luksus!  Tågen lå forholdsvis tyk over Helsingørmotorvejen, men lyset tiltog, så jeg håbede på det bedste. Sidst ankommen til havnen, lå Havgassen allerede i vandet. Kim, Anders og Rune var kørt fra Farum og Allan J og jeg var solobillister. Vi fik pakket alt grejet og luskede mod positionen, solen var brudt frem og himlen blå, tågen var næsten væk for en kort bemærkning.

Lidt sol Lidt sol over Otto Læs resten

Østersøen, Pan

2/12-2009

En halvkold fornøjelse Så var der endelig ophold i blæsevejret, for en kort stund. Jeg kan ikke mindes, at det har blæst så meget at vi ikke har kunnet sejle så længe, i de mere end 25 år jeg har dykket, men måske husker jeg bare forkert. Nå, men vi var hurtig fire raske Havbasser, som enedes om en tur i Østersøen: Peter, Lis, Henrik og jeg selv. En længere tur ville det ikke blive, med de få lyse timer og selv i svag vind bliver man hurtig kold i en åben båd. Men vi bestemte os for et mindre trævrag vi fandt i 2007 og hvor kun jeg dengang havde et enkelt kort dyk. Her er 36 meter dybt og hvis vi så tog Pan på vej ind til Ystad, med sine bare 21 meter som bunddybde, så ville vi stort set kunne nøjes med den overfladetid, som svarede til sejltiden og sådan blev det.  Allerede mens vi pakkede båden, kunne kulden mærkes betydeligt. Den gejst jeg havde haft om morgenen, reduceredes noget som tiden gik og fingrene blev koldere og koldere, men snart var vi alligevel på vej ud af havnen. Der var mere vind end ventet, ikke meget vind, men kold vind og de som har prøvet det, ved hvor stor forskellen er på ingen vind og bare 4-5 m/sek., når lufttemperaturen er 0 grader celsius. Nu har det ikke stor betydning under sejladsen, hvor vi alligevel bevæger os over bølgerne med 25 knob, men dette varede kun i 20 minutter, så var det tid til omklædning, mens vraget blev fundet. Den tid det tog for Henrik at smide loddet forkert, hale det op igen og smide det lidt tættere på vraget, passede præcis med min omklædning, så jeg hoppede i vandet kort efter loddet var landet.

Altid Gentleman (eller not) Læs resten

Narvik 68º26’18″N Fredag

21/11-2009


Det er nok ikke den bedste dag at jeg skal skrive beretning da jeg sov en del pga. jeg havde fået madforgiftning aftenen/natten før, jeg var vist ikke den eneste. Nogle stod tidligere op end andre, jeg hørte ikke til dem, efter morgenmad begyndte vi så småt at pakke vores udstyr sammen det var lige som lidt lettere, end da vi skulle her op, der var mere plads i taskerne.

Jeg mener jeg hørte, mens jeg blundede, at der var nogle op at handle lidt mad og SODAVAND til hjemturen da maden i toget ikke var noget at råbe hurra for. Før vi kørte skulle vi lige have vores varme mad for sidste gang. Kartoffelmos god flødesovs og kødstrimler i, (jeg skulle bare have lidt mos uden sovs) jeg måtte gå ind i min kahyt da jeg ikke kunne klare lugten af maden, jeg var jo “syg”.

Galten
Galten på sin plads i Narvik Læs resten

Narvik 68º26’18″NTorsdag

20/11-2009


Ørnetur/spækhuggertur og Dyk 8 – “Stråssa” (og evt. nabovrag Martha Heinrich Fisser):
Fredagsmorgonen började som de tidigare mornarna med kaffe i kabyssen strax efter 0600 och Kim var som vanligt först uppe och hade fixat nybryggt kaffe. Idag var det sista dykdagen, men viktigast var att vi skulle förhoppningsvis få se späckhuggare igen på vår resa tillbaks till Narvikshamn. Det var rejält kallt på morgonen vilket även märktes inne i kabyssen där min bäste kompis – elementet under bordet - värmde gott.

Kaptajnen
Havbassernes nye ansigt udadtil når der skal skaffes nye medlemmer Læs resten

Narvik 68º26’18″N Onsdag

18/11-2009

Narvik 68º26’18″N Onsdag
Jeg har så fået æren af at få lov til at berette lidt om Onsdagens dyk.
De forgik på vraget af D/S Elise Schulte, som ligger i Dyrøysundet ved Finnlandsneset meget tæt på en bro over sundet. Rederiet: Atlas Reederei A.G, Ejede gennem tiden 3-4 skibe med navnet Elise Schulte. De forliste alle. Et belastet navn.

Elise Schultze
Elise Schulte Læs resten

Narvik 68º26’18″N Torsdag

19/11-2009

Narvik 68º26’18″N Torsdag
Vi havde efterhånden vænnet os til afgang lige før daggry, men når daggry var kl. 10, var det jo ikke nær så godt som det lød! Vi var jo nogen, der havde siddet i kabyssen siden kl 5-6 stykker, og vi kunne næsten ikke drikke mere kaffe. Vi endte (hver morgen) med at blive lidt rastløse, inden det hele kom i gang. Kokken derimod, han virkede som om han var tilpasset livet nord for polarcirklen, og han var indstillet på de sene morgener, så vi var et forstyrrende element i hans liv. Han så lidt slidt ud, når han kom op – et par timer efter os andre, men vi havde jo på den anden side kaffen klar!

Vejret relativt lunt og solen skinnede bag fjeldene og på de sneklædte tinder, så vi kunne nyde den smukke sejltur igennem fjordene. Vores 1. dyk var på vraget Black Watch – et norsk last- og passagerskib, der blev ”chartret” af tyskerne under krigen, hvor de brugte det til hotel- og supportskib for ubådsbesætninger. Black Watch blev sænket på krigens allersidste dag – d. 4. maj 1945 om eftermiddagen af engelske flyvere. U 711, der blev supporteret af Black Watch, blev også sænket, men den nåede ud på lidt dybere vand inden den gik ned, så den dykkede vi ikke på.

Black Watch
På Black Watch Læs resten

Narvik 68º26’18″N Tirsdag

17/11-2009

Narvik 68º26’18″N Tirsdag
Første rigtige dykkerdag i Narvik skulle foregå på Dronning Maud som var blandt skibene der blev sænket i søslaget d. 1 maj 1940. Vi var alle meget ivrige for at komme i vandet, og briefingen blev ganske kort og koncis. Dronning Maud havde fungeret som fragt- og passager skib i blandt andet hurtigrute-trafikken, men blev i forbindelse med krigen anvendt som troppetransport og hospitalsskib. Under søslaget blev hun ramt af flere bomber fra tyske vandflyvere og gik i voldsom brand. For at beskytte de nærliggende træbygninger ved kajen i Foldsvik, var hun blevet slæbt ud i bugten, hvor hun ligger fint i dag på ca. 40 m dybde og med skorstenene stikkende op til ca. 16 m.

Efter at have givet en hånd til nogle halvrustne havbasser med udstyrsmontering og sendt dem i vandet, fulgte makker og jeg efter ned langs bundtorvet. Vandet var overraskende ikke så koldt som frygtet ca 7 °C og sigten var også klart noget at prale af: 35-40 m!!!

Dronning Maud
Dronning Maud Læs resten