Formand Kim havde behov for at teste nyt kamerahus, så det
blev slået en lille tur op til (vanen tro) – trykkerdammen. 6 mand dukkede op,
5 med dykkerflasker og 1 med ølflasker – overfladesupporten var i orden.
Peter H og jeg tog en tur sammen, Henning og Kenneth var som
vanligt uadskillelige og formand Kim tog den solo.
Afterdive hygge uden dive.. hvad bliver det næsteLæs resten →
En relativt mild men vindblæst søndag formiddag i februar, stillede 12 heldige mænd fra Havbasserne til mønstring på restaurant Sletten, idyllisk placeret på Sletten Havn ved Humlebæk. Jeg ankom i god tid, og kunne beundre det let oprørte hav, kun få skridt fra restaurantens indgang, og ligeledes kun få meter fra det skur, hvor den lokale fiskehandler hver dag aftager frisk fangst fra de to eller tre tilbageværende kuttere med hjemstavn på Sletten Havn. Her landes der lige nu store torsk og kilovis af stenbiderrogn, og Restaurant Sletten aftager selvfølgelig begge råvarer i rigelige mængder. Det må være en drøm for enhver kok, at have så direkte adgang til friske, lokale råvarer, og det var en tydeligt begejstret Rasmus der undervejs fortalte om samarbejdet med den lille lokale fiskehandler, og glæden ved den ubesværede adgang til friskfanget fisk.
Vi var flere, der havde udsigt til tætpakkede kalendere langt ud i fremtiden, og da fredag eftermiddags vejrudsigt så bød på dykkevejr, måtte vi lade arbejde være arbejde og drage på Sundet.
Vinterdykning er besværligt – det er hårdt arbejde at holde fri…Læs resten →
Mange mails. Mange planer. Tilmeldinger, afmeldinger, forstuvede ankler, og flytning af tidspunkt. Resultatet var at vi var syv mand klar til en eftermiddagstur. Jeg selv stødte til i Rungsted Havn, hvor båden allerede var i vandet da jeg kom frem.
Jeg har giftet mig til noget familie på Venø i Limfjorden. Sidste år havde jeg succes med at samle Limfjordsøsters, så værterne havde ladet sive at det ville være velset hvis jeg tog dykkergrej med igen i år.
Jeg have ikke været i Trykkerdammen siden marts, så da Kim foreslog et aftendyk slog jeg til. Trykkerdammen kan være et udemærket dyk om efteråret. Især hvis der ikke er udsigt til at komme ud at sejle i nær fremtid.
Krebsebestanden i Furesøen er langt fra fordums fortællinger om krebs i mængder, som end ikke Havbasser kunne spise. Årsagerne er sikker flere. Herunder øget jagt fra dykkere, bedre vand i søen, og dermed flere fisk og flere fugle, der sikkert alle nyder godt af krebsene. Og med tanke på at den dominerende art egentlig ikke hører til, er det måske endda en succeshistorie.
Langtidsplanlægning er ikke nemt. Slet ikke når vejret er en faktor. Ud af ni mand i bruttotruppen var vi fem, der fik kalendere, helbred, arbejde, goodwill og vindprognoser til at gå op og kunne gennemføre en længe ventet weekendtur.
Smuk aften på havet!
Kassen havde tidlig afgang med Steffen og Kasper. Kim samlede Kokkedal-fraktionen op et par timer senere, og vi drog mod Sandhamn kun afbrudt af en tissepause få hundrede meter fra havnen, udløst af Allans historier om problemer med at finde et fredeligt hjørne på havnen at klare den slags.
Et fyraftensdyk på en fredag lokkede fire frem fra deres skjul. Der var lidt mere søgang fra syd end forventet, men turen fra Rungsted mod Robert gik nogenlunde smertefrit, omend det var den helt rigtige disposition at lukke dragterne inden vi forlod havnen.
Søhøne på Ceylon
Jo nærmere vi kom Robert, jo tættere stod garnene. Vi overvejde situationen og forsøgte at hitte rede i hvilke bøjer der hang sammen, og om det nu var mod nord bøjen med to flag skulle stå. Vi endte med at søge rundt om den nærmeste bøje, og på ekkoloddet kom der udslag i retning af Robert.