Den sande beretning om træning til og gennemførelse af Speedbådsførerprøven.
Efter en hel del pres, specielt i sauna og til 3. halvleg igennem vinterhalvåret – den vinter der startede i juni 2017. var der 12 kinesere på højbro plads der partout ville deltage. Først faldt den ene fra, så var vi 11, så kom programmet ud! Så faldt den næste fra. Så skulle vi træne – men vinteren, ville det anderledes – der var lagt låg på vandet. Teorien blev gennemført over 4 gange ifm. vores klubaftener. Programmet var her noget mere omfattende idet der skal bestås en skriftlig teoretisk prøve! Hvilket tidligere var en mundtlig overhøring. Det endte med at 8 gik til prøve og de skulle bestå ellers ville min instruktør statistik blive ødelagt!
http://www.sejlsport.dk/media/891965/proevekrav-for-speedba-dsproeven.pdf
De fleste kedede sig bravt igennem mine lektioner og med resultatet in mente må de efterfølgende have læst grundigt på Søsportens pjecer http://www.soesport.dk/Sider/Pjecer/Pjecer.aspx og set på https://www.respektforvand.dk/paa-havet/laer-at-sejle side med animationer. Flere havde også downloadet en app på deres mobil. Det ser sort ud for fremtidens læregerning.
Endelig forsvandt isen og vi kunne træne på vandet. Første træning var en opvisning af moderigtigt udstyr i alle størrelser. Nogle for små andre for store. Efter 4 praktiske træninger synes alle at have fundet deres rette flydedragts-størrelser. Fremtiden ser dyster ud for instruktører i gammelt hellyhansen sejltøj.
Selve træningen gik egentligt godt – hvis der lige ses bort fra at motoren altid var drejet forkert, gearet altid drillede og de ellers meget veltalende Havbasser pludseligt ikke kunne sige noget! Det med gearet blev delvist afhjulpet af en god gang VD40. Det er altså svært at få en mand til at lave to ting på engang. Min forlangen at de skulle styrer, betjene gear/gashåndtag, orientere sig og tale! Der gik grænsen. Selv efter megen træning, hvor der kom mere og mere styr på styring og gear/gas betjeningen, ville talens brug ikke indfinde sig. Det bemærkelsesværdige er, at ligeså snart en anden overtog bådfører-rollen, så kom talens brug igen!
Som instruktør med ny ramme for prøven var det lidt frem og tilbage, for at forstå hvordan tingene nu skulle afvikles. En tvivl som det viste sig at censor også havde. Det er faktisk svært at lave et ordentligt prøve sæt, men ved at samarbejde om det, fik vi lavet et grundigt oplæg. Det gav ro på i undervisningen og prøvesættet et højt kvalitetsniveau.

Havtasken på Skovshoved Havn, klar til speedbådsfører-prøve.
Prøven – uhadada. Nu havde vi trænet i en måned 3 lørdage og en torsdag aften i nærmest sommerligt højtryks stille! Nu kom vi til Skovshoved i solskin, men med 8 m/s og vindstød på 14 m/s fra vest!
I med båden, der skulle lige trænes en sidste gang inden prøven. Ud af havnen og, what-the-F…! Voldsom sydgående strøm! Det var godt nok noget andet end ”plejer”!
Første hold (Frank, Mads E.T., Mads K, Morten) klar, hvor er censor! På slaget 17:00 dukkede Peter op og vi gik i gang. I båden til en spørgerunde, efterfølgende ud på vandet til MOB, hvor de sejlede op nord for Skovshoved Havn, hvor der var nogen læ. Ind i havnen og ligge til og fra, for så at få et nik, I må alle gå videre til teoriprøven. Andet hold (Kenneth, Mikkel, Henning, Rasmus) i båden, ud af havnen, ind i gen, til og fralægning og nik til teoriprøve.
Opsamling af båden, medens Censor gik på jagt efter et lokale. Misforståelse imellem Henrik og Peter, gjorde at vi lige manglede et sted at afvikle prøven. Peter fandt et lokale i restauranten. Og så skulle vi lige printe nok kopier ud af prøven og fordele dem så ingen sad ved siden af en med samme prøve.

Teoriprøve til Speedbådsførerbevis

Censor evaluerede prøverne og fortalte at han var ked af ikke at kunne dumpe nogen! Så til almindelig advarsel er der nu 8 nye speedbådsfører i klubben. Tillykke! Peter indberetter til Sejlunion og Søfartsstyrelsen. I vil få tilsendt jeres bevis med posten.
Husk at speedbådsførerbeviset er nødvendigt for at kunne sejle klubbens både, men det er først når bestyrelsen, frigiver en som bådfører at man selvstændigt kan bruge materiellet. Dette for at sikre at bådene anvendes korrekt under transport, brug og vedligehold. Det er dyrt materiel og vi er afhængige af det!
Tillykke til Frank, Mads E.T., Mads K, Morten, Kenneth, Mikkel, Henning, Rasmus!
Instruktøren