Hven Prammen d. 21/6 2020

Endelig søndag så skal der dykkes… Var i god tid, da jeg skulle fylde flasker, men Kim og Kenneth var der allerede, så at ankomme en time før afgang var alligevel så sent, at jeg vandt retten til at skrive beretningen…

Måske skulle vi få sidespejle på Havgassen?

Der blev diskuteret destination og da vind og strøm ikke var optimale faldt valget på Hven Prammen da denne er kystnær. Kenneth og jeg kørte afsted med båden mod Rundsted, Kim blev ved garagen og ventede til kl. 9 for at se om der skulle flere op.

Når der er frisk strøm, så er det bedst at ha’ lidt plads før man hopper i

I Rungsted fik vi båden i vandet og startede med at læsse, og da kim ankom sejlede vi mod Prammen.

Buskhovederne er i fuldt vigør i øjeblikket

Der var lidt mere vind end vi forventede, men turen derud var tålelig og på positionen blev loddet (og vores fine nye rustfri ankerkæde. red) kastet og v konstaterede, at der var noget overflade strøm. Kim sprang i for at binde på.

Og så lige en nøgensnegl….

Ca. 5 minutter senere var han i overfladen, da loddet var blevet revet af. Vi diskuterede hurtig om vi skulle finde et andet mål, men Kim havde mod på et forsøg mere, så loddet blev kastet igen (i hullet midt i vraget, så lod og kæde kunne fange noget. red.), og Kim fulgte efter med så stor iver, at han næsten glemte at tage finner på, og med ca. 1 knob strøm syntes vi det var god stil at minde ham om dette 😉

Der var masser af hydroider til nøgensneglene

Efter ca. 12 min var flådet i overfladen og vi kunne binde båden på.

Mange nøgensnegle på en gang…

Efter yderlig 40 min var Kim i overfalden med en ca. 5 kg torsk, som han havde fanget med hånden.

Smørsnegl – og så kan vi ikke tåle mere nøgensnegl…

Ved stigen med ca. en knob strøm og kun en hånd fri kæmpede han en kamp med at komme ombord, men dette lykkedes da til sidst. Kim kunne berette, at der var strøm de første 10 m, derefter var det tåleligt, men at der kun var en til to m sigt på vraget.

Coronabåd – god afstand og ikke for mange sammen….

Kenneth og jeg i og de første ti meter var der riv på, men længere nede var der stort set ingen strøm, men næsten ingen sigt. Sigten var dog værst i den lave enden (hvor der var bundet på), men i den høje ende var der ”næsten” 5 m, så et fint dyk.

En glad overlever…

Vi tog en tur rundt på oversiden, en runde på indersiden og havde et fint dyk med det overflod af liv samt begroning som Prammen byder på.

Sidste mand ud af vandet

Vi bandt af og da vi var ankommet i båden, var der bred enighed om at nøjes med det ene dyk, så vi indtog ”dekovæske” og satte kursen mod Rungsted.

Så er der udsigt til tidlig hjemkomst…