Farum 1. April 2007
Danske
og Svenske myndigheder har godkendt bjærgning af et af Øresunds mest kendte
vrag. Et historisk vrag der er kendt af mange og besøgt af få. En af de få er
Allan Jensen, han har netop modtaget bjærgningstilladelsen. Allan Jensen
udtrykker sig meget forsigtigt om projektet idet han er bange for vragplyndring.
Han vil derfor ikke vil navngive vraget endnu. Allan Jensen vil i stedet
beskrive forholdende for bjærgningen i håb om, at dykkere med erfaring vil
henvende sig for at deltage i den krævende opgave.
Det krævende arbejde med bjærgning af vrag gods på denne dybde kræver en helt speciel kunnen og Allan Jensen vil derfor meget gerne have hjælp fra erfarne dykkere. Arbejdet på dybder under 30 meter har altid betydet en stor risiko for ulykker. Det er derfor planen at en gruppe af højt uddannede dykkere, i fagsprog; DIR dykkere, skal gennemgå yderligere træning. Som Allan Jensen udtaler; selv en erfaren dykker med +1000 timer kan lære nyt. Dybden kræver rutine, stor erfaring og ikke mindst kendskab til dykning med flere gasblandinger, i fagsprog teknisk dykning med nitrox og trimix.
Allan Jensen en af Danmarks mest aktive undervandsdetektiver har igennem en seriøs og meget grundig indsats dokumenteret skibets levnedsløb, personkredsen omkring skibet, hændelses forløbet i forbindelse med forliset og specielt den historiske værdi af dette skibsvrag. Udover dette enorme arbejde har Allan Jensen tilbragt timer omkring og i vraget.
Målet med bjærgningen er at give almindelige mennesker indblik i den verden som findes under vandet, et indblik i skibsfarten og begivenheder fra historien som har fundet sted lige ud for vores kyster. Planen støttes af bl.a. af Danmarks National Museum, som dog har måtte acceptere at udstilling skal skifte imellem Sverige og Danmark, idet det Svenske Rigsarkiv ellers ikke har villet støtte op om den kontroversielle bjærgning.
Museet vil blive etableret i løbet af 2010, som Allan Jensen påpeger, er det ikke bare at bjærge vraget. Efterfølgende skal det beskyttes imod korrodering, som fremskyndes når det udsættes for luftens ilt. Ligeledes skal vraget inden bjærgningen gennem fotograferes og det skal ske samtidig med at det fritlægges for de enorme mængder mudder der næsten har begravet vraget.
Allan Jensen er overrasket over at have modtaget tilladelsen til bjærgningen efter kun få måneders ansøgning. Det er faktisk gået så hurtigt at det praktiske omkring bjærgningen ikke er på plads endnu. Myndighederne er kendt for at lade vrag opløses sig selv udtaler Allan Jesen, derfor er det en positiv overraskelse at opnå en tilladelse samme år som den er indsendt. Allan Jensen vil hurtigst muligt vil opstille et program for uddannelsen af dykkere og overfladepersonale, samt for selve bjærgningen. Målet er at præsentere dette på hjemmesiden www.vrag.dk inden for ganske kort tid. Det er ligeledes her at Allan Jensen henviser interesserede for yderligere information, DIR dykkere, blendere og andre som kan fungere som stik-i-rend-personale vil her kunne finde kontakt informationer til projektets primusmotor; www.vrag.dk
Direkte adspurgt om hvad det betyder at bjærge et historisk vrag udtaler Allan Jensen: ”Der findes ikke noget større”.