“Russeren” (Jacoff Prosoroff) og Birger Jarl d. 14/3 2020

Havde booket Havgassen til CMAS*** kursusdyk, og fået den anden del af ”den dynamiske duo” til at deltage som bådfører, men da corona lukkede hallen, samt adgang til klubbens både, måtte dette med stor ærgrelse aflyses.

Forfatteren på Russeren

Stor var glæden så, da Peter skrev ud og bød på en tur i Østersøen. Vi skrev med Peter på sms, da der tilsyneladende har udviklet sig en tendens til det nye begreb ”Dykkerskam” på dykkermaillisten.

Vinden ser tålelig ud

Afgang fra Rødvig kl 10, Vind var der ikke noget af, og solen stod højt på en skyfri himmel, så med store forventninger og med højt humør tog vi ud på Peters ”baghave”.

Første mål var Russeren, hvor der ved ankomsten allerede lå en båd ovenpå. Her hilste vi på Allan, som var på tur med Anders, og de kunne berette om fine forhold.

Trængsel på det store hav

Kenneth og jeg dykkede først og brugte deres tov til at gå ned af og fik bundet vores på (Allan og Anders skulle videre). Russeren er rigtig fin, og hvad der ikke er af makroliv og ”Øresund fauna” opvejes fuldt ud af vragoplevelse og fantastisk sigt.

Peter fik dykket og bundet af, og vi drog mod Birger Jarl, hvor loddet blev kastet.

Er det mon her det går galt?

Kenneth og jeg kom i, og Kenneth fik bundet på enden af en stor kanon. Igen SUPER sigt og mange fine kanoner, store torsk (nej jeg mener ikke Kenneth) og mange fine detaljer.

Stor eller ej, en torsk var det!

Efter ca. 25 min kom vi tilbage til, hvor vi havde bundet på, men her var intet tov, så vi søgte lidt i tilfælde af det var den forkerte kanon. Vi indså hurtigt (grundet den gode sigt) at tovet var væk, så vi måtte skyde en bøje og begynde opstigning.

I båden fik vi fortalt, at da Peter skulle fastgøre båden, havde han ”revet kanonen af” (som man siger), da kæden åbenbart ikke var ordentlig fastgjort. Han havde ladet tovet ligge i tilfælde af, at det stadig skulle ligge på vraget, og havde så ellers fulgt mine bobler til vi var i overfladen (IGEN en fordel ved åbent system 😉 ) .

Man kan tydeligt se boblerne, men bøjen hjælper nu også lidt…

Vinden var så småt begyndt at tage til, så Peter sprang dykket over, vi fik hevet tovet ombord og sejlede mod havn. Ankommet fik vi afsluttet diverse røverhistorier, anekdoter m.m. , fik pakket båd og udstyr og takkede for en god tur.

Takker for en dejlig dag på havet, og Peter, du ringer bare 😉