Bedre end ikke at dykke – Rosalind & Proteus d. 9/9 2019

Så skete det igen, en 2 dages tur i Østersøen til et nyt vrag, blev af DMI nedgraderet, først til en enkelt dag, så til vrag tættere på kysten og så til sidst aflyst. Men heldigvis havde Henrik valgt at tage en pause fra sin store lidenskab, græskar og tomatdyrkning, han ville ud og fange sig en fisk og helst en tun. Jeg meldte mig straks til og var heldig at få en plads.

Taskekrabberne gjorde klogt i at krybe i skjul…

De andre er formentlig mødtes til tiden i Gilleleje, men på grund af en mindre depression grundet ovennævnte skuffelse, sov jeg over mig, kom 10 minutter for sent og blev idømt denne beretning.

Vi sejler, når Skipper har fået bukser på…

I Kattegat var vejrudsigten nu heller ikke den bedste, der hvor vi ville dykke lovede de 4-6 m/sek., men som vi sejlede nordpå, aftog vinden fra 3-4 m/sek. ved Gilleleje, til nær 0 da vi ankom til vraget af S.S. Rosalind http://vrag.dk/vrag/rosalind.htm .

Var det mon hvirvlen fra en dykkende tunfisk?

Kim sprang i og fik hurtigt bundet på, herefter fulgte Henrik og jeg med min pose, i håb om at kunne fylde den med krabbeklør. Sigten var ikke god, men rundt på hele vraget kom jeg da og i et stort trawl i stævnen, som strækker sig 4-5 meter op i vandet, var der store krabber som sad lige til at plukke.

Nogle af krabberne faldt fra hinanden

Ellers var det småt med krabber i spisestørrelse og der var heller ikke mange torsk på vraget. Da jeg kom op, var Steffen og Per sprunget i, solen var brudt igennem skyerne og det var stadig stille vejr.

Der var spor efter koøjer på Rosalind 🙂

Snart var vi alle samlet i båden igen og enedes hurtigt om, at vi burde være sejlet noget længere nordpå i det fine vejr. Næste mål på turen blev diskuteret lidt frem og tilbage, men valget endte med at blive Proteus, et tysk damptrawler som blev sejlet ned i 1917 http://vrag.dk/vrag/proteus.html .

Solen kom på kort visit

Alt imens vi tilbagelagde de godt 7 sømil, blev der iagttaget både – formentlig af tunfisk frembragte – kæmpehvirvler i overfladen og adskillige springende tun (ikke af mig, jeg så kun 2 måger og 3 suler). Men det var ikke det eneste som skete på turen, søen rejste sig mere og mere og ankommet på positionen, var der nu de lovede 5-6 m/sek.
Loddet blev igen smidt og dykkerækkefølgen var den samme som sidst, sigten var lidt bedre her, vel oppe i nærheden af 3 meter visse steder.

Man kunne godt få varmet kinderne…

Henrik fik sin fisk (ikke en tun men lidt derhen ad) og jeg fik igen en håndfuld krabber og havde i øvrigt et rigtig godt dyk, især ude på havbunden, hvor sigten faktisk var bedre end oppe på vraget.

Man behøver jo ikke vente til der er gjort fast…

Jeg var tilbage i båden efter en halv times tid og her gyngede vi videre, indtil alle var ombord.

Klart vand i overfladen

Der blev ikke set flere tunfisk, de er nok svømmet sydpå på grund af vejret. Per havde ikke været i båden i mange minutter, før der blev budt på øl, og det har nok også fjernet fokus fra at glo efter springende fisk.

Man skal jo ikke glemme hyggen – og vi havde også fortjent det..

Henrik satte båden i gang mod Gilleleje, først i drikke-øl-tempo. Men da himlen over Sjælland blev sort og ond, blev der givet gas i håb om at nå ind og klæde om, inden regnen satte ind.