En sommerdag på Minestrygeren d. 3/8 2019

Er der nogen som er friske og kan lege på lørdag? – skrev duoen Henning og Kenneth på havbassemailen for at udnytte en lørdag med udsigt til dyk i Kattegat. Jeg sagde hurtigt ja, for at få en oplevelse, der kunne fortrænge sidste dyk på Cementprammen i Pløresund.

Henning på kanonen

Kim der var blevet tæsket lidt igennem af bølgerne dagen før, var også frisk, hvis afgangen var kl. 10.

Kenneth lever sit liv på kanten…

Stol aldrig rigtig på DMI. Lørdag morgen var Kattegat lukket og for at undgå endnu et spildt dyk på et Øresund skodvrag, tog vi til Helsingør for at sejle på Minestrygeren. Der var noget sø fra Kattegat . Kim sejlede skånsomt og langsomt kom vi op på positionen, hvor Københavns dykkerklub havde ankret op og var i gang med andetdykket. Vi fik lige udvekslet lidt røverhistorier, og de var godt orienteret om bassernes færden fra beretningerne og roste vores åbenhed omkring den seneste fortælling fra Undine.

Møde i rum sø…

Kim gled ned af deres line og gjorde fast. Så forsvandt Københavns dykkerklub og jeg gled ned i håb om at fylde endnu flere fisk i min fryser, inden det efter den 14. august er ulovligt at UV jage med flaske på. Et par torsk og rødtunge kom i posen sammen med lidt krabbeklo, fra en stor satan der nærmest angreb mig. Så det var næsten i rent selvforsvar, at jeg tog dens klør.

Sigten var fin på toppen af vraget

Da jeg skulle til at stige op var tovet forsvundet. Nu var der kun 20 meter op og ingen strøm, så jeg begyndte en hurtig opstigning indtil jeg så lygterne fra Henning og Kenneth på vraget. Hurtigt ned igen og informere dem om det. Kenneth skød en bøje op, som jeg gik op af. Kim der var i båden samlede mig hurtigt op.

Bøje-redning…

Henning og Kenneth dykkede bare videre, nok fordi der havde manglet nogle sider i deres dykkerbog om, at alle skal op i overfladen i sådanne situationer. Nå højt humør, selvom dræget var mistet.

Der er mange steder hvor man kan komme ind…

Så var det i med os til andet dykket, hvor ingen fandt dræget. Der var kommet lidt strøm og den ellers flotte sigt fra første dykket var forsvundet på bunden. Det var nu stadigvæk gode dykkerforhold og alle fik noget ud af det. Jeg tabte et CMAS sværd efter at have slagtet en torsk. Hvis du finder en stor kniv med et afbleget gult håndtag, så tag den venligst med op til mig.

Klar til endnu en omgang

På sejlturen til Helsingør lød der en oliealarm og vi måtte sætte hastigheden ned. Med 5 knob ankom vi til Helsingør, hvor vi i havnen kunne konstatere, at der manglede olie på gassen. Vi havde ikke tænkt, at gassen kunne løbe tom på så kort en tur. Så lærte vi det.

Så er vi næsten klar efter en dejlig dag på havet