Hummertur til Limfjorden d. 24-26/5 2019

Så blev det tid til den årlige Hummerjagttur for klubbens undervandsjægere. Fredag morgen drog bil 1 afsted med Havets Dronning.  Efterfølgende op ad formiddagen fulgte bil 2 med Havtasken og til sidst om eftermiddagen kørte bil 3 med trailer og fuld af Havbasser.

Redaktionen er kommet lidt i tvivl om hvad der menes med hummertur…

Da vi ankom fredag ca. kl. 18.00 ved Ejerslev Havn, var Kim, Morten og Jens færdig med deres første dyk efter Hummer. De havde alle fanget Hummer så glæden og forventningerne var store. Vi sejlede til et af vores tidligere kendte spot i Svinebugten og folk blev hurtigt grebet af stemningen ved hummerjagt. Da vi kom til sommerhuset kl. 22.00 efter endt jagt, glade og trætte, ventede Jens og crew med super lækker hot spicey kyllingegryde. Mens vi spiste, dukkede den sidste bil op og holdet var nu fuldtalligt.

Er æg skaldyr?

Lørdag: Traditionen tro var der Miss Bagels bagels til morgenmad. Vi delte os herefter i tre hold. To hold sejlede ud i bådene og fandt spots i læ for vinden, som var lidt for kraftig til den åbne fjord. Det tredje hold tog på ekspedition omkring områdets broer og vendte hjem med en kongelig fangst af østers. Størrelsen på vores østers var overraskende stor.

Noget af en mundfuld...

Det var ganske underholdende at se hvordan folk forsøgte at sluge en østers på størrelse med en hånd, RÅ!

Frygt og forventning…

Aften stod på lækker forret af østers, lavet udfra Bennys gode opskrift, herefter grillet hummer ala Torben med salat, ovnbagte kartoffelbåde og Rasmus B. barndomsopskrift på en god dressing til skaldyrene. Rasmus havde holdt konference inden turen og havde rester med i form af 2 x 20 liters dunke med Dark and Stormy og Mojito, så der var væske nok til alle.

Godt at man ikke lider af skaldyrsallergi!

Desværre havde vores luksus sommerhus ikke sauna, men efter bedste Havbassestil klemte vi os sammen i jacuzzien. Folk var venlige at bringe øl i kinakæde til de glade Basser i badet. Stakken af tomme øldåser i vindueskarmen i badeværelset voksede, efterhånden som skifteholdene i jacuzzien kom igennem. Jeg havde fornøjelsen at tømme badet som sidste mand og det var svært at se om de store svævende fnullermænd var numsehår eller sokkefnuller (der kunne have siddet en hummer gemt). Der opstod nye udtryk som den magiske storetå og andet. Det har været dejligt at træne i Værløse beskidte Svømmehal inden, så er man ikke så sart for hårsvæv, fnuller, fodvorteskorper, tånegle med svamp og meget andet i vandet. (Så er der samlet frisk materiale til Havbisse pokalen).

Det var langt ude på landet

Folk var trætte og de fleste gik tidligt i seng, så de var klar til sidste dags strabadser. Søndag var der oprydning og vi kørte alle mand til Ejerslev Havn. Herfra sejlede vi igen ud i hold til de få pladser der lå i læ for den kraftige vind. Alle fik fanget en hummer og oplevet den individuelle kamp med disse fantastiske dyr. Køreturen hjem var lang og foregik på skift, heldigvis med pitstop på restaurant Den Gyldne Måge . Det var lidt sent at skulle ordne hummer hjemme i køkkenet kl. 22.30, men jeg er sikker på det er hele umagen værd.

Der var hummer til alle og østers til de modige. Redaktionen anbefaler, at man opbevarer østers fugtigt, men ikke i vand!

Det har været en weekend fuld af sjov, masser af Havbassesaunahumor, den gode undervandsjagt, fællesskab, lækker mad og hygge. Jeg glæder mig allerede til næste års tur.