Lysekil fredag-søndag

Fredag 24/5-19
Blev hentet af Manley ca. 16.30 og fik læsset grejet i Havkassen. Det var lidt omskifteligt vejr med byger. Op i klubben for at hente Havgassen, og afsted mod færgen i Helsingør. På færgen fik vi lidt og spise og handlet lidt søde sager m.v. til køre turen.

Dykker lure

Vel fremme i Helsingborg var det om at holde tungen lige i munden så vi kom af mod Göteborg og ikke Mälmø:-) Vi havde en fin tur til Lysekil uden trafik af betydning. Vi fik ordnet det meste af verden og talte dykning og hvordan vi kunne få lavet en tur på natdyk i Alsbäck, som vi ikke har dykket de senere år.

Vel fremme til mad og hygge, værtinde gaven blev så så godt modtaget

Vi nåede campingpladsen ved 22-tiden hvor Kenneth K. og Henning havde lavet Gullash med ret mange ris til. Vi fik spist og drukket diverse genstande og fortalt løgnehistorier inden vi faldt om senere på natten. Henning og de to Kenneth’er havde i øvrigt tidligere på dagen dykket Skår med Jomfruhummer m.m. De var ganske tilfredse – men trætte.

Lørdag 25/5-19
Vi var nogen, der var oppe ved 7-tiden. Henning havde bagt morgenboller og Kenneth K brygget kaffe som vi indtog i strålende solskin og ingen vind på bænken ved vogn 2.

Morgenmad i solen, blev lidt sent i går

Herefter skulle vi som vanligt tømme Havkassen og sætte kompresserne på så de to Kenneth’er kunne få fyldt flasker. Alt gik fint så vi kunne køre ud af porten kl. 900.

Efter tankning af Havgassen fik vi smidt den i vandet i havblik, blå himmel og solskin. Vi fik fylde grej i båden og afsted mod Gäven som vi nåede næsten uden at blive våde.

Højt humør, vindstille men man kunne se der var dønninger derude

Manley blev smidt i vandet som den første for at tjekke ankeret. Så Kenneth K og Henning. Derefter var det Mads og Kenneth L’s tur. Kenneth komme dog i båden for at få et pr. Kg bly, fordi han havde tabt et par. Så blev det bare helt stille der og jeg kunne nyde solskinnet og drikke lidt – altså vand:)

Klassisk panserulk

Efter ca. en time dukkede først Mads op på stigen. Derefter kom de som perler på en snor. Jeg kom i vandet og tog først en tur til venstre langs klippen ned i dybet. Masser af liv dog lidt grumset især på det dybe. Derefter gik turen tilbage og mod højre for at studere væggen med den formidable mængde søpunge.

Lille rødkoral på Berggylteskär

Alle havde et godt dyk. Der blev bl.a. set almindelig hummer og Troldhummer, panser ulk, krabber i masse vis, kammuslinger som vi spiste til frokost og meget andet. Ammmmm det var godt. Selv Kenneth K kunne lide dem! (Han er ved at lære det):)

Lige hvad man kunne have i lommerne

Eftermiddagsdykket tog vi på Bergylteskär. Det var blæst lidt op, men vi kunne snildt ligge ved revnen som vi plejer. Vi dykkede samme rækkefølge som på formiddagsdykket.

Klassisk Mads (og Kenneth)

Derfor udnyttede Mads og Kennet L situationen til at få sig en lur inden de skulle i vandet:) Mads er dog ikke begyndt at snorke i båden – endnu;-)

Mens jeg ventede på nogen ville vende tilbage til båden blæste det gevaldigt op. Mads og Manley var først i båden, og inden jeg nåede i var alle vist tilbage.

I med mig og ned til ankeret der lå i enden af slugten. Der var masser af Bergylter, Blåstak og Rødnæb  m.m. Jeg svømmede ud gennem slugten på højre side og svømmede helt ud til hvor klippen høre op. På vejen var der Troldhummer, Rødkoraler, Pudestjerne og meget andet. Derefter gik turen tilbage og modsat på højre side af slugten hvor jeg vente om et godt stykke derude.

Leopardkutling

Tilbage i slugten og se på de store Bergylter og masser af andre fisk. Fik klappet ankeret sammen – og vupti! fik jeg bare en svævetur der ville noget! Ud over klipperne på fuld fart og så forsvandt jeg med anker ned i dybet. Slap det og gik op langs ankertovet. Det var bare om at holde fast når jeg kørte op og ned i vandet:) På 5 meter blev jeg kastet rundt i vandet. Da jeg endelig nåede op til båden, måtte Kenneth K smide et tov ud til mig så jeg kunne trække mig hen til båden.

En lille nudist på rov

Så var det om at komme tilbage til havnen i høj sø og blæsevejr. Vi tøffede det første stykke indtil vi kom forbi Gullskär. Så gik det lidt bedre.

I havnen fik vi rigget af og sejlet båden over og låst af. Hjem til Madses Pastis de Marseille. Den er bare god med is og lidt vand. Dem fik vi nogle stykker af inden vi skulle spise resterne af vogn 2’s Gullash, denne gang med pulver-kartoffelmos! Alt imens der blev fortalt løgnehistorier og drukket forskelligt øl m.m.

Søndag 26/5-19
De fleste var lidt flade efter gårsdagens strabadser, så folk var først oppe ved 8-tiden. Henning havde igen bagt morgenboller, som vi indtog i hver sin vogn, da det havde blæst voldsomt hele natten og fortsat gjorde.

Henning og 2 x Kenneth ville dykke i havnen (Slägö) mens Manley, Mads og mig selv (Piv) ville dykke Skär.

Søfjer

Inden vi skildtes blev der sagt pænt farvel til Kenneth Krull, som skulle hjem og passe kæresten og hans nye kran. Vi andre glæder os til stilheden 😉

Begge dyk var ganske gode udover Mads valgte at tage sig en lur i læ af det røde hus ved Skär. Hans hætte sprang læk da han forsøgte at krænge den ned over hovedet.

Troldhummer

I havnen havde de bl.a. været på Hummersafari på klippen. Der blev kun sagt godt- klart vand, 0-affald og rigtigt meget liv.

På Skär så vi Jomfruhummer danse i dybet, søpølser, Fløjfisk, langebarn (selv om de var store), Troldhummer, Troldkrabbe og meget mere.

Stor Tangnål

Frokost blev brugt til indkøb til aftalens mad og en tur i Dykkercenteret, så Mads kunne få en ny hætte og handsker, og Manley skulle også have et par nye handsker. Dykkercenteret mente dog ikke man kunne få så stor en hætte, som der skal bruge i Madses tilfælde. Han havde fundet de største de havde:-DD Vi skulle også forberede aftensmad, da den slags mad er krævende. Der skulle skrælles og rives, slåes brød op og meget andet.

Efter frokost valgte vi alle at dykke Slägö (havnen) med alle de gode anbefalinger fra formiddagsdykket. Den eneste, der ikke ville dykker var Manley da han skulle lime nye håndleds manchetter. Han havde revet den ene i stykker på formiddagsdykker, hvorfor han jo så lige så godt kunne lime to ny i:) Nogle monster tykke nogen han havde købt i England. Jeg tror dragten forsvinder før de nye manchetter. De kan sikker genbruges eller sælges bag efter:-DD

Ser jo fint ud og der var ikke meget rod på bunden

Dykket i havnen var faktisk over al forventning. I starten minde det om en dårlig dag i Trykkerdammen ved Helsingør. Dykkercenterede havde mange elever og instruktørerne i vandet. Så det var bare om at komme i vandet i en fart. Vupti var vi i og over ved klippen i klart vand. Der gik ikke lang til før vi fandt de første Hummere. Ja, en enkelt sten kunne byde på indtil flere Hummere som gerne ville hilse på en. Vi fortsatte langs klippen ned i dybet på den ande side af 30 meter. I sprækkerne var der endnu flere Hummere, stor Hårhvarre og enkelte Torsk. Det var ganske fint.

Bægerkoral

På et tidspunkt kunne jeg tydeligt se rørene ude på sandbunden som jeg svømmede ud til. Dem fulgte jeg et stykke tilbage. De var fyldt med Troldhummere der flygtede i alle retninger så snart jeg lyse på dem. Dog var den nogen der blev siddende for at hilse på mig:) Efter et stykke tid svømmede jeg ind til klippen igen hvor jeg støtte på noget tovværk som førte til et mindre tra vrag, som mest af alt lignede en meget stor robåd eller mindre sejlbåd. Den stod næsten ret på kølene og husede forskellige små fisk. Efter en times tid var jeg tilbage ved stigen. På vej dertil måtte jeg pænt svømme udenom diverse elever og deres instruktører der var igang med forskelligt. Hvis man lige ser bort fra det, var faktisk over al forventning at dykke der!

Maden…

Så var det hjem og lave de sidste forberedelser til aftensmaden. Vi skulle ha borsjtj (tøm køleskabet ret) med vodka og hjemme bagt fladbrød til:) Ammmmm det var godt!

Hygge imens maden simre…

Resten af aften gik med løgnehistorier og lidt øl.