Maldiverne Januar

Eftersom jeg for tiden står mellem jobs tænkte jeg det kunne være en passende mulighed til at rejse ud i den store verden som Havbassernes udskræmte repræsentant. En fredag aften i januar satte jeg mig derfor på en flyver der tog mig til Qatar, og videre derfra til Male, der er hovedstaden i Maldiverne. Her blev jeg plukket op af en vand taxa der sejlte mig ud til båden der skulle blive mit hjem de næste 7 nætter. Båden hed Carpe Novo og er en del af flåden til Carpe Diem.

Moderskibet – Carpe Novo

Båden holdt meget høj standard, og jeg fik en kabine helt for mig selv med kæmpe stort badeværelse, på første dæk. Der var 11 gæster og 14 besætningsmedlemmer så det var ikke meget man skulle slæbe selv. Det hele blev egentlig lavet på bestilling, man skulle blot sørge for at sidde ned ved bordet til spisning og lytte til briefingen inden dyk. Jeg mener helt klart det ville øge komfortniveauet med tilsvarende service i Havgassen (dog ikke sikker på hvordan det praktisk skulle gennemføres). For dem der er interesserede kan jeg anbefale Carpe Diem, jeg synes servicen var super, og guiderne var lokale så de havde godt styr på marint liv, hvor man skulle svømme osv. Jeg har hørt at det kan være en blandet oplevelse med ikke lokale guider. Carpe Diem har en webside her hvor man kan bestille. Jeg vil anbefale at man selv bestiller frem for at gå gennem Kingfish som jeg gjorde. Carpe Novo er deres nyeste båd, og har de største kabiner af de tre både.

Dhoni’en som sejlede os ud til dyk. Her var rev. osmose anlæg som
gav os 32% Nitrox på flaskerne.

Nå men det var nok om faciliteterne. Lad mig fortælle lidt om dykningen. Da jeg kun havde GoPro med, er jeg ved at redigere videoer som jeg lægger op på YouTube, derfor er der ikke så mange dykkerbilleder her i beretningen, men der ligger nogle video på Youtube, og jeg laster op flere efterhånden som de bliver færdige.

Kabinen

Da jeg ankom moderskibet lørdag eftermiddag var de andre gæster taget af gårde på afvejning. Det havde vist været en noget speciel oplevelse da der var rigtig meget strøm. Guiderne sagde at da der var fuldmåne skulle vi forvente ekstra meget strøm, og det tror jeg de havde ret i.

Jeg var jo på egne hånd så jeg var lidt spændt på hvem jeg kom til at dykke med. Jeg blev sat sammen i gruppe med en ung Polsk kvinde pige der var bosat i Svejts, og en list ældre kvinde fra Californien. Begge var erfarne dykkere så det var meget fint og vi havde det super hyggeligt. I det hele var stemningen ombord rigtig, rigtig god.

Dag 1 – Male North / Rasdhoo Atoll

Første dyk var stille og roligt ikke langt fra Male. Her var det almindelige liv man gerne ser på de her kanter. En knælerkrebs, nogle langustere, murene ål og dragefisk. Og så en usædvanligt lille stenfisk, den kan ikke have været mange uger gammel. Men det var sgu dejligt at dykke in 28ºC helt ned til 30 meter.

Så var der morgenmad på moderskibet med æg lavet på bestilling, dejlig oksebacon og ellers alt hvad hjertet kunne lyste (og maven – man bliver sgu sulten af tidlig morgen dyk). Efter morgenmad  var der tid til en lille morfar på lugaren inden formiddagsdykket. I mellemtiden var vi sejlet til Rasdhoo der vi fik et strømdyk. Det var ret fint, men strømmen var hård så det var svært at stoppe op når man så noget interessant. Men jeg fik da set en del nøgensnegle og en stor pigrokke.

Så var der frokost tid, med dejlig curry og masser af friske grøntsager og fisk.

Det sidste dyk var natdyk, også på Rasdhoo der vi hoppede i ved en af kanalerne ind til atollet ved solnedgang. Jeg var ikke helt forberedt på hvad vi skulle opleve her, men det blev det absolutte højdepunkt på turen. Kanalen var fyldt med Englehaj, og vi kom rigtig tæt på. Strømmen var kraftig så vi hang os fast i klipperne med vores reef hooks. Men hold da op, hvor var det fedt.  Der var haj over alt, over, under og på siderne. Og så en enkelt rokke her og der. Helt til sidst fik jeg også filmet en blæksprut som lavede et fedt sjov for mig med farve og tekstur skifter. Det hele er fanget på film i ovenstående link.

Og så kunne vi få middag – igen med dejlig mad og godt selskab ude under stjernerne på agterdækket. Et par øl og så i seng for at være klar til næste dag.

Solnedgang i Maldiverne
Video fra Dag 1

Dag 2 – Ari (Alufu) Atoll

På morgendykket hoppede vi i på nordsiden af Ari atollet og svømmede hen mod den nordlige kanalen. Vi skulle ikke svømme ret langt før der var et skue af haj der lå og cirklede lige udenfor kanalen. Så vi hængte os fast med revkrogerne og lå simpelthen bare og nød synet på de der 30 meter dybde. Det var en fed oplevelse, men det var ikke så stort som natdykket aftenen forinden. Efter ca 35 minutter hægtede vi af og lod os drive ind på atollet. Det var en sjov tur i god fart der vi til sidst endte på en stor sandbanke med fuldstændig kridhvid sand der lå i dyner som man ser det ude i ørkenenen. Det var ret specielt. Undervejs fik jeg også filmet en blæksprut.

Tilbage i moderskibet var der morgenmad med omelet, og en omelet mere, og masser af kaffe og friskpresset juice inden en lille slapper på lugaren. Og så var jeg klar til formiddagsdyk, som også var et kanaldyk. Der var ikke helt så meget strøm men også her var der masser af haj, og endog også en skilpadde så det var helt fint.

Efter frokost dykkede vi på noget der hed Dhigurah Arches. Det var en klippe lidt inde på Ari atollet, og skulle i udgangspunktet ikke være med så meget strøm, men det var der. Og det var synd fordi så fik vi slet ikke udforsket så meget som vi ville siden vi for det meste blev nødt tila t ligge i læ for strømmen.

Dag 3 – South Ari Atoll

Den tredje dagen bevægede vi os længere syd på Ari atollet. Her skulle vi svømme med hvalhaj og alt muligt rart. Det blev ikke et højdepunkt desværre. Der var propfyldt med både og turister der sloges om at komme tæt på en stakkels lille hvalhaj som svømmede ensom omkring. Jeg ved heller ikke hvorfor vi skulle være der lige ved 10 tiden der alle resorts har sine gæster ude inden frokost.

Men vi fik da også nogle OK dyk om morgenen ved froksot tid og før middag. Højdepunkterne for mig var et par skilpadder, og en ”black ghost fish” som er i slægt med søhesten og meget sjælden.

Middagen var i øvrigt bbw på stranden hvilket i sig selv var en oplevelse. Besetningen lavede figurer af sand som de farvede med farvet sand.

Dag 4 – South Ari Atoll med Mantarokker

Den fjerde dagen startede vi også på South Ari inden vi flyttede for at se Manta rokker. Men det første dyk var vragdyk på  MV Kudhimaa, der er en Japansk fiskebåd der blev sænket for at fungere som husrev for et af hotellerne på Ari. Her fandt vi så nogle af Englehajerne fra forleden aften, som nu lå og sov. Og der var masser af ret stor sten fisk på vraget.

Efter vragdykket tog vi til Manta feeding station Rangali Madivaru. Det var super fedt. Der var stime af mantarokker som kom meget tæt på.

Mantarokke tæt på. Med tilladense fra Anthony Howard

Dag 5 – South Ari og North Ari Atoll – Haj, Skilpadder, Blæksprutter og mere

I eftertid synes jeg dette var en af de helt store dage til trods for at der blev meget kigging på Revhaj . Men jeg så nogle flotte skilpadder, masser af blæksprutte (både de med åtte og de med ti arme), Mantaræge, Ørnerokker og andet sjovt.

Dag 6 – North Ari Atoll (Rasdhoo Madivaru)

Så var den sidste dykkerdagen kommet og vi fik kun et enkelt dyk om morgenen inden vi stimede tilbage til Male. Dykket var OK men der var rigtig mange dykkere i vandet så jeg fik ikke så meget glæde af hajerne. Der var for stor trængsel. Men jeg fik fanget en del andet småkryb, og en rigtig stor fin pigrokke på film.

Bagefter tog vi som sagt tilbage til Male der vi ankrede op i fiskerihavnen ikke langt fra lufthavnen. Det var så her jeg blev lidt træt af Kingfish, da jeg opdagede at der var en flyver ved 10-tiden om morgenen lørdag (altså næste dag). Jeg forsøgte at få dem til at booke mig om da jeg havde aftenflyveren og ikke gad tilbringe hele Lørdagen i Male. Men de påstod at billetten var spærret så de kunne ikke gøre noget. For at gøre en lang historie kort, endte jeg med at tilbringe hele Lørdagen ved poolen på lufthavnshotellet, og brugte alt for mange penge i forhold til det jeg fik ud af det. Heldigvis var jeg i godt selskab med min nye Polske vendinde som jeg havde dykket sammen med på hele turen.

Alt i alt en rigtig god tur men jeg vil anbefale at bestille båd og flyver selv. Det er ingen grund til at gå gennem Kingfish.