Landgangsbåden og Cementprammen d. 24/9 2017

En lidt lunken vejrudsigt fra DMI gav os ikke mange muligheder, men i vandet skulle vi!Blandt de fremmødte til dagens klubdyk fik de “unge” (Jørgen og Carsten) lov at bestemme destinationen fra Rungsted Havn. Herfra så vejrudsigten nogenlunde fornuftigt ud.

Der er altid masser af nøgensnegle på Landgangsbåden

Vi kunne dykke forskelligt derfra, så valget stod mellem Robert, Landgangsbåden eller lignende. På vej i bilen blev Steffen og jeg hurtigt enige om, at de “unge” skulle have lov at bestemme i dagens anledning. Hvad anledningen lige var, fandt jeg aldrig ud af 😊

Søndagsholdet

I havnen var der helt vindstille selv om flagerne blafferede som så mange gange før. Det blev besluttet at dagens første dyk skulle gøres på Landgangsbåden syd øst for Hven. Af sted ud af havnen i nogle pæne østgående bølger. Men kaptajn Steffen fik trimmet båden, så vi kun blev lidt våde 😁

De unge…

Fremme ved positionen fik vi loddet vraget. Og jeg blev smidt i det klareste vand for at binde på. På vej derned mødte jeg et mylder af vandmænd (ikke brandmænd) og drejede rundt et par gange i skiftende strøm, selv om der ikke var meget af den. Under 17/18 meter blev der helt stille og meget klart vand. Og vupti var vraget der. Loddet lå midt i vraget foran broen. Trak det ned på styrbors side og fastgjorde på pullerten lige bag det der en gang har været en overbygning, hvis man altså kan sige det på en landgangsbåd.

Kvastsnegl i den almindelige udgave

Herefter gik turen rundt langs styrbods side ud i stævning og tilbage langs bagbordsside ned agter kun afbrudt af forskellige afstikker ind på vraget for at undersøge diverse sprækker og huller. Der var ganske fin sigt. Der var et mylder af forskellige nøgensnegle, små torsk og yngel. Efter en god halv times tid gik turen tilbage til overfladen, hvor vinden havde lagt sig og solen skinnede fra en blå himmel. Steffen var noget utålmodig og mente jeg havde været meget længe om det. Han stod i fuld udrustning og svedte. Vi aftalte, at han skulle binde af så vi kunne tage andetdykket et andet sted. Det var lige ved at han nåede at springe i havet uden at jeg kunne nå at få mit udstyr af og få åbnet dragten. Meeeeennnnn han nåede ikke at stikke af inden 😁 pye ha det var godt!

Der var masser af hvirvelløst liv

Så fik jeg lige 10 minutter i ro og mag i solen, inden Carsten dukkede op på stigen. Og ca. 15 minutter senere var Jørgen tilbage i båden. Begge to havde en godt dyk. Så var det bare om at nyde solen på et næsten vindstille Øresund. Ca. 45 minutter senere var der bundet af og Steffen kom i båden. Også han havde et godt dyk.

Jørgen ser glad ud

Andetdykket tog vi på Cementprammen alias Hvenprammen syd. Historien gentog sig med den forskel, at loddet ikke lå på vraget, men på den vestlige side af prammen. Da jeg nåede kæden vidste jeg, at der måtte ledes efter prammen. Det gjorde jeg så og vupti dukkede den høje cementside op. Jeg svømmede op på dækket, hvor det første jeg mødte var en fin stor sej i det klare vand. Nå, jeg skulle jo finde noget at binde i/på. Mææææænnn sådan noget skal man lede lidt efter. Til sidst fandt jeg et stykke jern helt ude i det syd vestlige hjørne af prammen. Fik bundet på, selv om jeg ikke var overbevist om det ville holde. Nå, svømmede lidt rundt oven på prammen, hvor jeg havde bundet på.

Smørsnegl/søcitron – stor og farverig

Der talte jeg vel 11/12 store smørsnegle i forskellige farver lige ved påbindingen. Jeg vende tilbage til min påbinding, som så ud til at holde fint. Prammen er en tro kopi af Hvenprammen (nord vest) men blot mere faldet sammen. Der var indtil flere monsterstore torsk, som absolut ikke ville hilse på mig. Jeg har aldrig set så mange store smørsnegle. De sad over alt på prammens overside. Sigten blev lidt ringer i den lave ende. Efter en tur rundt på hele prammen var jeg tilbage ved tovet, hvor jeg hilste på Jørgen. Jørgen havde sat en glimter på tovet. Den kunne jeg se helt oppe på 6 meter stoppet.

Steffen gi’r ordrer

Tilbage i båden fik jeg smidt Steffen i vandet. Han kom dog på stigen ret hurtigt efter. Jeg skulle bide af da han mente jernstangen jeg havde bundet på var ved at knække. Som sagt, så gjort. Drev lidt og måtte efter lidt tid samle Jørgen og Carsten op ved bøjen. I båden med dem og efter 10 minutters til gjorde vi fast. Steffen ville finde et andet stede at binde på. Han fandt dog aldrig noget der virkede og valget derfor at binde i den samme jernestang jeg havde brugt – og den holdt 😄

Nogen gang er man glad for at sommeren ikke var bedre…

Så var det øl tid i total vindstille og solskin – fedest. Og det var fucking varmt 😁

Der var mange arter af nøgensnegle

Efter ca. en times tid blev der bundet af, og Steffen kom i båden. En øl til ham og af sted mod Rungsted. Det var blæst op igen og Jørgen, som sejler lidt “råddent”, fik gjort os alle lidt våde.

Så er sidste mand på vej op…

I havnen var der et mylder af mennesker. Vi fik hurtigt båden ud af vandet og pakket. Tanket båden på vej hjem, og i Farum fik vi hurtigt pakket ud og sat båd i garage. Sagt pænt farvel og tak for en god dag på havet med et par fine dyk😊