S.S. Ostmark d. 15/7 2017

Trods ferietid var vi 6 stk., der ville dykke, og da vejret artede sig til en (lang) tur i Kattegat, var det om at komme af sted. Jeg tog den nemme løsning og kørte direkte til havnen i Gilleleje og var der lidt over kl. 8. Her serverede sejlklubben morgenkaffe i solskin og total vindstille vejr:)

Lørdagsholdet

Steffen, Thomas og Søren (med dårlig mave) kom i Kassen med Gassen ca. 8.40 og lige efter kom Rasmus (rebreather) og Henning. En enkelt anden dykkerklub have også fået den idé at dykke, men de skulle til Kullen.

Usædvanligt ordentligt med 6 mand ombord…

Dem overhalede vi i vanlig stil i haven og af sted ud af havnen på et næsten havblik Kattegat.

Fredeligt tæt på land.

Vi havde sat kursen til Ostmark, men ville lige se hvordan sø og vind var på den anden side af Kullen. Ca. deromkring var der lidt sø, og vi bekræftede lige med hinanden, at vi ville dykke Ostmark. Vi kunne jo tage andetdykket på Kronprinsen på vej hjem, hvis nu det skulle vise sig, at sø og vind tog til.

Thomas på vej…

Efter ca. 1½-times sejllads, hvor vi blev lidt våde Steffen, på tæerne m.m., nåde vi positionen på et næsten havblik Kattegat og i solskin. Vi fik loddet vraget og smidt dræget med Thomas lige bagefter. Afbinding ville Steffen aftale med Thomas ,når han var tilbage i båden. Herefter sprang folk bare i vandet.

Man skal jo have det hele med ned…

Da Henning og jeg kom i vandet var sigten fin de første 20 meter. Strøm var der ikke meget af. Lige der omkring kunne den sammensunkne overbygning skimtes. På overbygningen var der vel ca. 10 meter sigt og derunder blev sigten tiltagende dårligere, og var vel 2-4 meter skiftende. Da det er flere år siden jeg har været på Ostmark, var det tydeligt at vraget var faldet noget mere sammen. På turen rundt så vi blåstak og rødnæb som slet ikke at var sky. Der var enorme taskekrabber og der var også enkelte sej, der svømmede rundt omkring ved vraget, samt en enkelt stor torsk der abeslut ikke ville hilse på mig, og Thomas så en flad. De sædvanlige kanoner og granatkasser med og uden granater blev set. Thomas fandt en suppeske, men kun til kødbollerne, da der var hul i den:) Henning blev sat af ved tovet efter ca. 20 minutter på vraget. Jeg selv tog en lille tur mere hvorefter det var tid til at komme op på deco. Vandet var for øvrigt dejligt varmt i hele vandsøjlen:)

Der er mange minder om, at Ostmark er fra krigens tid…

Oppe i båden føg det med de vanlige løgnehistorier og hyggesnak. Steffen, som ikke bandt af, kom i båden. Thomas havde lavet det meste af båden om til et tørrestativ, da han som vanligt var pisse våd. Hans lynlås var revnet, så den var god nok:) Han viste det jo godt og havde derfor taget rigeligt med skiftetøj med. Men tør bliver han nok aldrig:-DD

Der skal bruges lidt sværte og en børste…

Efter ca. 1½ -2-timer i overfladen forgik andetdykket på samme måde. Dog sprang Søren over, da han var bange for det ville gå galt og ikke ville ofre sig i dragten:) Stakkels mand. Han havde spist en hele pakke tvivlsomme pølser, han selv havde fundet, men glemte at spise salat til. Så kan man jo godt forstå han havde dårlig mave ( Øv øv!).

Tunge tanker i overfladeintervallet…

Steffen fik bundet af og vi fik dræget pakkes sammen og gjort klar til hjemturen (øl tid). Selv om det var blæst lidt op, gik turen ganske fint med ca. 23/24 knob hele vejen til havnen. Og vi blev kun ganske lidt våde:) Til gengæld brugte vi lidt under 100 liter benzin på hele turen (60 sømil) og behøvede derfor ikke at tanke båden:) Ja det er jo ca. halvdelen af hvad den gamle motor brugte på sådan en tur!

I Havnen fik vi hilst på de andre dykkere, fik hurtigt pakket og af sted til Farum.

Tak for en dejlig dag på havet med et par fine dyk i hyggeligt selskab.