Mirs vrag 11/7-2017

Det lykkedes at skrabe 4 mand sammen til tirsdagsdyk på en halvkedelig juli-tirsdag.

Da jeg kom til Farum var Carsten, Henning og Piv i fuld gang med at fylde et helt arsenal af flasker – de var åbenbart i god tid. Vi blev hurtige enige om at (eller jeg dikterede) at Mirs umiddelbart var det eneste gode bud på et dyk ifølge DMI’s fortolkning af krystalkuglen.

Reje men for alene til en rejemad.

Med kun 4 mand blev grejet hurtigt fyldt i bilen og vi kunne komme af sted allerede 1715. Det skulle dog vise sig at højere magter ville straffe os for dette hastværk. Da vi nåede Mårum åbnede himlen sig og det væltede ned med vand – vi sad lidt sammenbidte i bilen og jokede med at det nok snart gik over… Som altid kunne vi finde trøst i nogen der havde det værre end os – der lå nemlig 3 motorcyklister bag os som absolut ikke var klædt på til regnvejr…

Det ligner tørvejr…

Fremme i Gilleleje tog vi lige 5-10 minutters pause i Sejlklubben mens vi ventede på at regnen stilnede af – og ganske rigtigt ca. 15min efter vi kom frem så var det tørvejr og mere eller mindre blå himmel… Næste gang kører vi nok bare til tiden…

Helt fladt vand inde i havnen…

Turen til Mirs kunne gøres på 10-12 minutter på næsten helt fladt vand – og det tog heller ikke mange minutter at få smidt loddet

Så er vraget fanget…

Der var lavet mytteri mod kaptajnen og jeg måtte selv binde på.

Kaptajnen bliver kommanderet i vandet

Som sagt så gjort – de første 20 meter var krystalklare og så blev sigten reduceret til 2-3 meter på bunden – det var vel som forventet her på Mirs.

Loddet lå lige ved styrehuset – eller hvad det nu er og der blev hurtigt bundet på. Jeg bandt linehjulet på torvet og trak det på tværs af vraget, så Carsten & Henning lettere vil kunne finde hjem. De højeste punkter af vraget stak akkurat op i den gode sigt men resten gemte sig nede i ”mudderskyen”. En tur rundt på vraget afslørede meget af det sædvanlige liv – dog ikke helt så mange torsk som vi en gang imellem ser herude. De var der dog – godt gemt under plader etc.

Lidt legetøj til store drenge

Efter 10-15 minutter rundede jeg lige bundtorvet hvor Henning lå og ventede på Carsten. På loddets bevægelser kunne man hurtigt regne ud, at vinden allerede var begyndt at tiltage for loddet hang fint og pumpede mudder op fra bunden. Nå, men jeg fortsatte rundt på vraget og fandt lidt granater og patroner frem – jeg nåede også lige at vise Henning tilbage til Carsten, inden jeg gik op. Mens jeg lå på tovet kom de begge op – jeg troede lige jeg skulle tage et ”buddy-billede”, men heller ikke her på tovet gad de ligge tæt så det droppede jeg hurtigt.

Buddy-billede – Same Ocean – Same Time!

Oppe i båden blev Piv smidt i og vi andre nød en øl og vores madpakker mens bølgerne blev gradvist større – og heldigvis fra en retning så vi ville få dem fra siden på vejen ind.

Piv kom også veltilfreds op og vi fik i lynets hast pakket båden og sejlede ind.

1-2-3 så var vi i Gilleje og kort efter også i Farum hvor vi kunne sige tak for en hyggelig aften.